اوقات فراغت درمانی

 

به کاشی‌کاری سنتی ایرانی دقت کنید، همه چیز با دقت کار شده و جزئیات زیاد و چشم‌گیری دارد. اما اگر تنوع رنگی و خمیدگی در نقش‌ها را از آن بگیریم این کاشی‌های خیلی زیبا دیگر با سرامیک کف آشپزخانه تفاوتی ندارد. زندگی ما از جهاتی شباهت به قصه این کاشی‌ها دارد و فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و ریسدگی به خانواده مثال اون نقش‌ها است و اوقات‌فراغت ما میتواند مثال رنگ‌ها و خمیدگی در آن نقش‌ها باشد.

 اوقات‌فراغت صرفا زمانی برای سرگرمی خود با چت کردن، فیلم و تلویزیون دیدن نیست بلکه زمان‌های آزاد بهترین موقعیت برای رنگ بخشیدن به نقش‌های زندگی و رهایی از یک نواختی است. در تحقیقات بین المللی اثبات شده که بیماری‌های مزمن روانی و روان‌تنی با یک‌نواخت شدن ریتم زندگی ثبات و شدت پیدا میکند به طوری که حتی در فرایند درمان هم اختلال ایجاد میکند. اما حالا این اوقات‌فراعت را چطور درستپر کنیم؟

برای فارغ شدن از یک‌نواختی‌ها و روزمرگی‌ها لازمه که فعالیت‌هایی کاملا متفاوت نسبت به کارهای اصلی روزانه خود داشته باشیم به طور مثال؛ مسیر رفت و آمد خانه و محل کار را عوض کنید، خطاطی یا نقاشی کنید، ساز بزنید و عکاسی کنید، مدتی ساعت را دست مخالف ببندید، ورزش‌های ایزومتریک انجام دهید، مهارت‌های جدید یادبگیرید و مطالعات متنوع داشته باشید و چالش‌های جدیدی را ایجاد و تجربه کنید.

هشت ساعت از شبانه روز خود را به تنوع و سرگرمی‌های سالم اختصاص دهید تا از بیماری‌های مزمن روانی و روان‌تنی دور باشید و تنش‌ها و اضطراب‌های عمومی فراگیر را متحمل نشوید. این روند به ما در بلندمدت کمک می‌کند تا ساختار، هدف و هویت فکرا را در خود قویا اجرا کنیم و به آینده واقع‌بینانه امیدوار باشیم.

 

Hutchinson, S., Loy, D. P., Kleiber, D. A., & Dattilo, J. (2003). Leisure as a Coping Resource: Variations in Coping with Traumatic Injury and Illness. Collier, L. (2016, November 1). Growth after trauma. Monitor on Psychology, 47(10). https://www.apa.org/monitor/2016/11/growth-trauma.

McQuoid J. (2017). Finding joy in poor health: The leisure-scapes of chronic illness. Social science & medicine (1982), 183, 8896. Z. Akbar et al. Coping mediates the relationship between gender and posttraumatic growth Procedia - Social and Behavioral Sciences(2016).

Christian Salas, Martin Casassus, Leanne Rowlands & Steve Pimm. (2021) Developing a model of long-term social rehabilitation after traumatic brain injury: the case of the head forward centre. Disability and Rehabilitation 43:23, pages 3405-3416.

Soowon Park.(2023) Associations between the passive, active, and social leisure participation in the life satisfaction of older adults: a longitudinal analysis of the Korea Retirement and Income Study. Educational Gerontology 49:11, pages 947-960.

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

دیگر نوشته‌ها