رشد پس از سانحه

 

این ایده که تغییرات مثبت ممکن است ناشی از حوادث آسیب‌زا باشد، قرن‌ها در سراسر فرهنگ ها، ادیان و ادبیت‌های حماسی وجود داشته. از تولد دوباره ققنوس در اساطیر مصر گرفته تا بخشش گناه برای همه افرادی که به رستاخیز مسیح اعتقاد داشتند!!

ادبیات باستانی فرصت های رشد را که از سختی ها ناشی می شود، به رسمیت می شناخت و آن را ارزشمند می‌دانست امـا علم روانشناسی چه نظری دارد؟

در دهه 1990 روانشناسان؛ ریچارد تدسچی و لارنس کالهون طی تحقیقاتی این پدیده را کشف و اثبات کردن و نام آن را "رشد پس از سانحه (PTG)" گذاشتند. این پدیده تحول روانشناختی مثبتی است که پس از یک تروما آغاز می‌شود و در حالی که پریشانی، درد و خلق منفی فضا ذهن و زندگی را پر کرده اما یک انعطاف پذیری خاص به‌وجود می‌آید که پنج رشد به همراه دارد:

    • پذیرش فرصت های جدید: فرصت‌های جدید را تشخیص می دهند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.
    • روابط قوی‌تر: آن‌ها ارتباطات قوی‌تری با عزیزان و قربانیان دیگر که با چالش‌های مشابه مواجه شده اند، ایجاد می‌کنند.
    • قدرت ذهنی: آن‌ها قدرت ذهنی بیشتری پیدا می‌کنند و خلاقیت بالاتری در حل مسائل پیدا می‌کنند.
    • قدردانی از زندگی: از لحظات خود لذت بیشتری میبرند و درک عمیق‌تری از زندگی به دست می اورند.
    • تکامل معنوی: رابطه آن‌ها با معنویت و عمل خیر تکامل می‌یابد.

چرا این اتفاق می افتد؟: تروما اعتقادات تثبیت شده را تکان می دهد و افراد را مجبور می کند تا در مورد خود، روابط و جهان متفاوت فکر کنند. مقابله با تروما منجر به تغییرات قدرتمند در تفکر می شود.

همه PTG را تجربه نمی کنند، اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، تغییرات می تواند مادام العمر باشد. به طور خلاصه، رشد پس از سانحه اذعان می کند که حتی در میان پریشانی، پتانسیل تغییر مثبت و انعطاف پذیری وجود دارد و ما زمانی به پایداری روانی میرسیم که با تروما مقابله کنیم و این پدیده را در خود ایجاد کنیم.

 

Collier, L. (2016, November 1). Growth after trauma. Monitor on Psychology, 47(10). https://www.apa.org/monitor/2016/11/growth-trauma.

Z. Akbar et al. Coping mediates the relationship between gender and posttraumatic growth Procedia - Social and Behavioral Sciences(2016).

E. Levi et al. The moderating role of narcissism on the relationship between posttraumatic growth and PTSD symptoms Personality and Individual Differences(2019).

R. Rodríguez-Rey et al. Relation between parental psychopathology and posttraumatic growth after a child’s admission to intensive care: Two faces of the same coin? Intensive and Critical Care Nursing(2017).

M. Rzeszutek et al. Posttraumatic growth among people living with HIV: A systematic review Journal of Psychosomatic Research(2018).

D. Berntsen et al. The centrality of event scale: A measure of integration a trauma into one’s identity and its relation to post-traumatic stress disorder symptoms Behaviour Research and Therapy(2006).

 

 

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

دیگر نوشته‌ها