آلیس در سرزمین عجایب

 

همگی ما "آلیس در سرزمین عجایب" را به عنوان یک رمان به خاطر داریم که از آن انیمیشن و فیلم هم ساخته شده اما امروز شما با روی دیگر این اسم آشنا می‌شوید. در سال 1955 جان تاد روان‌پزشک انگلیسی با مراجع‌هایی رو به رو میشد که از اختلال در احساس بینایی، شنوایی و لامسه شکایت می‌کردند و تجربه توهمِ تغییر را در محیطشان درک و دریافت میکردند.

 این حالت بسیار برایشان ترسناک بود طوری که انگار در یک جهان متفاوت و پر از توهمات مختلف زندگی را تجربه میکردند و علائم عجیبی مانند متحرک دیدن چیزهای ثابت، بزرگ یا کوچک‌تر دیدن اعضای بدن خود، دور یا نزدیک‌تر دیدن اشیاع، موج‌دار دیدن خطوط صاف، بیش از حد پررنگ یا کم‌رنگ دیدن رنگ اشیاء، بد شکل دیدن آدم‌ها و....

علت اصلی و قطعی این بیماری در حال حاضر ناشناخته است، اما معمولا به میگرن، تبخال مغزی، عفونت های ویروسی و یا ضربه به سر مرتبط است. نظریاتی وجود دارد که این اختلال می‌تواند ناشی از مقادیر غیرطبیعی فعالیت الکتریکی باشد که منجر به جریان خون غیرطبیعی در قسمت‌هایی از مغز می‌شود که ادراک بصری و بافت را پردازش می‌کنند

هرچند داستان آلیس در سرزمین عجایب یک افسانه تخیلی است اما برای برخی از هم‌نوعانمان واقعی می‌شود و بنا به همین دلیل جان تاد اسم این اختلال را آلیس در سرزمین عجایب (AIWS) گذاشت و تاکنون طبق گزارشات تحقیقاتی 30% از نوجوانان در سراسر جهان این حالات را تجربه میکنند.

 

:Reference

Blom JD, Looijestijn J, Goekoop R, et al. Treatment of Alice in Wonderland syndrome and verbal auditory hallucinations using repetitive transcranial magnetic stimulation. A case report with fMRI findings. Psychopathology 2011;44:337–344.

Morland D, Wolff V, Dietemann JL, et al. Robin Hood caught in Wonderland: brain SPECT findings. Clin Nucl Med 2013;38:979–981.

Kuo YT, Chiu NC, Shen EY, Ho CS, Wu MC Cerebral perfusion in children with Alice in Wonderland syndrome. Pediatr Neurol 1998;19:105–108.

Brumm K, Walenski M, Haist F, Robbins SL, Granet DB, Love T Functional magnetic resonance imaging of a child with Alice in Wonderland syndrome during an episode of micropsia. J AAPOS 2010;14:317–322.

Liu AM, Liu JG, Liu GW, Liu GT “Alice in Wonderland” syndrome: presenting and follow-up characteristics. Pediatr Neurol 2014;51:317–320.

Jan Dirk Blom, Alice in Wonderland syndrome: A systematic review. Neurol Clin Pract. Jun 2016, 6 (3) 259-270;

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

دیگر نوشته‌ها